torsdag den 12. februar 2009

Hikikomori

"Hikikomori (ひきこもり eller 引き篭り, direkte oversat: “selv-indelukning” eller “selv-fængsling”) er et japansk begreb, der refererer til teenagere eller unge voksne, der frivilligt har valgt at isolere sig fra det øvrige samfund. Begrebet dækker både individet selv som det sociale fænomen."

Ok, så slemt er det ikke, men jeg har en tendens til at lukke mig inde i min lejlighed - ikke fordi jeg ikke kan lide mennesker, men fordi jeg godt kan lide at være alene.
Jeg elsker at læse bøger, se tv, høre musik, rydde op og ikke mindst bruge en masse tid på computeren, internet og facebook. Problemet er bare at jeg kommer til at "gemme" mig hjemme bag computeren fordi det føles lettere end at være sammen med folk in real life - men sådan har jeg ikke lyst til at være!
Så nu har jeg taget konsekvensen og slettet min facebook-profil! Jeg havde 152 venner, men da jeg kiggede nærmere efter, var det kun ca. 28 af dem, som jeg reelt havde lyst til at bevare kontakten til, så jeg sendte de 28 denne besked:
Reaktionen udeblev ikke - har allerede fået beskeder fra flere af vennerne som synes det var et supergodt initiativ. Lettelse er hvad jeg føler - over ikke hele tiden skull tænke på hvornår jeg kan komme til at tjekke facebook næste gang. Næste gang jeg møder en ny ven, kan jeg give h*n min e-mail eller mobilnr. og så kan de sende mig en helt personlig mail eller sms istedet for at bedømme mig i "superlatives". Glæder mig allerede til at være sammen med mine venner in the real world - "Det er der vi er bedst." Citat: en god ven. Tror sgu facebook-free is the new black - eller kan blive det i hvert fald :)

2 kommentarer:

Dedree sagde ...

Ej, hvor er der bare så meget respekt til dig herfra! .. og hvor burde jeg og gøre det samme, for jeg lider vist lidt af det samme fænomen :s

Bloggen opgiver jeg nok ikke, men Facebook er jo et godt sted at starte - og bruge tiden med vennerne i virkeligheden, eller til mere personlig kommunikation vha. mail/messenger/sms (som jeg alligvel synes er mere personligt end Facebook).

Du har virkelig inspireret mig - jeg tror næsten at jeg gør det! Ryder op i mine relationer, skriver til dem på Facebook jeg meget gerne vil holde kontakten med og lukker min profil. Tak! (:

Just Frida sagde ...

Hej Dedree, Er glad for at kunne inspirerer andre. Jeg har virkelig haft stor glæde af at rydde op i mine kontakter. Jeg har mere tid til dem som virkelig betyder noget for mig og de er osse blevet gladere ;)

 

blogger templates |